förlossningen

Morgonen tisdag den 2 maj vaknade jag av mensvärk. Jag har sedan v35 haft molande mensvärk till och från så jag reagerade denna morgon på att det inte var en molande värk utan den gick över och kom sedan tillbaka. Så pågick hela dagen och den natten.
 
04:00 vaknade jag Onsdag den 3 Maj av en betydligt starkare och längre värk än jag tidigare känt. Dagen innan hade slemproppen gått och jag hade sett en teckenblödning. Nu förstod jag att det verkligen var något på gång. Jag gick upp och la mig i soffan för att se om jag kunde koncentrera mig på något annat så länge. Jag laddade ner en värkapp för att börja klocka värkarna. De va väldigt oregenbuldna. Jag låg i soffan bra länge och försökte koncentrera mig på tvn och på att försöka få i mig något att äta. Vid 08 ringer jag förlossningen och förklarar hur tätt värkarna kom. Fick tips och råd om att duscha eller bada och ringa tillbaka då jag hade 3 värkar på 10min. 
 
hemma innan barmorskebesöket i krokom, värkar med 2-3 min mellanrum.
 
kl 12 hade jag en vanlig MVC barnmorsketid här i Krokom. Jag var som i valet och kvalet hur jag skulle göra då jag samtidigt kände att värkarna var nu mer regelbundna och kom med 2-3 min mellanrum. Jag pratade med min moster som är barnmorska. Hon tyckte att jag kunde gå på tiden och be henne undersöka mig eller göra en hinnsvepning. 
När jag väl var där bad jag om att hon skulle undersöka mig så jag slapp bli hemskickade ifall vi skulle åka in på förlossningen. Men hon sa bara åk in! 
 
I bilen ringer vi förlossningen och de ber oss komma in på en undersökning. I bilen tycker jag att värkarna avtar och ställer in mig själv på att få åka hem. 
 
Runt 13:30 kommer vi in och de tar de vanliga provtagningar så som blodtryck, puls och jag lämnar u-prov. Sen kommer barnmorskan in och vill undersöka mig, jag är sjukt nervös för att det inte ska ha hänt något. Men då säger hon ’’Bra jobbat! 5cm öppen!’’ lättnaden är total!
 
Vi blir inskrivna och får vårat rum. Rummet där vi ska få möta vår son för första gången! Sån sjuk känsla. Barnmorskan föreslår en dusch. Jag tog en dusch vilket var väldigt skönt. Sen kommer hon in och frågar hur jag tänkt angående smärtlindring och som jag sagt under hela min graviditet så är jag öppen för alla förslag. Men där och då kände jag att jag inte behövde något.
Hon förklarar också att det senare kommer vara försent med epidural, men jag tyckte det var onödigt och ta något då jag inte hade så speciellt ont. 
 
 
 
Vid 16 blir jag undersökt igen, 8cm öppen!
 
Min moster Jenny som jobbar som barnmorska i Sundsvall, skulle vara med under förlossningen som min Doula. Så jag smsar henne och förbereder henne att det är dags att åka. 
 
Barnmorskan och Barnmorskestudenten är inne ofta på rummet och frågar hur de går. Men allt gick väldigt lugnt och bra till. 
 
Jag låg nästan aldrig i sängen förrutom då de undersökte mig. Gåbordet var himmel och pilatesbollen. Jag hade bestämt mig innan förlossningen att inte ligga i sängen då jag kunde vara uppe. 
 
9cm öppen och snart mamma & pappa!
 
Vid 19 dyker min moster in i rummet. Med bubbel i högsta hugg. Nu kunde lilleman få komma. 
 
Vid 20:00 börjar jag känna ett otroligt tryck neråt, jag stod då vid gåbordet. Kroppen ville trycka på. I 25 min pågick krystarbetet i gynställning och 20:31 kom våran underbara Valter ut till oss!
 
 
 
Utan Robin och Jenny hade jag nog aldrig klarat det, och den fantastiska personalen förstås.
Jag hade det bästa tänkbara stöd! 
 
 
 
Att föda barn var inte alls som jag föreställt mig, nu vet jag att man inte kan föreställa sig hur det är innan.
Jag hade läst så många förlossningsberättelser, hört andra som fött och lyssnat på poddar. Jag hade uppfattat det som hemskt och det värsta man går igenom. Jag var så otroligt nervös lång tid av min graviditet inför förlossning.  Den delen kommer jag nog slippa vid en eventuell framtid graviditet.
 
Det är såklart så olika för alla men för MIG, var det aldrig hemskt!
Det var bara så HÄFTIGT!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback